PLN - Polski złoty
CHF
4,35
poniedziałek, 29 kwietnia, 2024

Rewolucja na rynku usług prawnych – kto będzie mógł prawodzić sprawy FRANKOWICZÓW w sądzie?

Senat kontynuuje prace nad projektem ustawy regulującej rynek usług prawnych, którą we wrześniu 2022 roku zgłosiła w formie petycji Naczelna Rada Adwokacka. Celem ustawy jest zagwarantowanie Polakom rzetelnej i fachowej pomocy prawnej poprzez ograniczenie nieprofesjonalnym podmiotom dostępu do świadczenia usług prawnych. Po wejściu w życie ustawy pomocy prawnej będą mogli udzielać wyłącznie adwokaci i radcowie prawni. To bardzo pozytywna zmiana, bo od lat dochodzi na rynku do patologii polegających m.in. na tym, że usługi prawne świadczą spółki podające się za kancelarie prawne, prowadzone przez osoby bez wykształcenia prawniczego. Dotyczy to również spraw frankowych, których obsługi podejmują się spółki z o.o. i spółki akcyjne, niedysponujące kadrą profesjonalnych pełnomocników wyspecjalizowanych w sporach z bankami.

  • Senacka Komisja Praw Człowieka, Praworządności i Petycji na posiedzeniu w dniu 31 maja br. zdecydowała się kontynuować prace nad projektem ustawy regulującej zasady świadczenia pomocy prawnej, zgłoszonym w ubiegłym roku w formie petycji przez Naczelną Radę Adwokacką.
  • Założeniem projektu jest ograniczenie prawa do świadczenia usług prawnych przez przypadkowe i nieprofesjonalne podmioty. Aktualny stan legislacyjny prowadzi do szeregu patologii i zagraża interesom klientów. Projekt ustawy NRA zakłada, że pomocy prawnej będą mogli udzielać wyłącznie adwokaci i radcowie prawni.
  • Zmiany zagwarantują wyższy poziom usług prawnych i bezpieczeństwo dla korzystających z nich osób, w tym Frankowiczów. Obsługi spraw frankowych podejmują się obecnie pseudokancelarie prowadzone w formie spółek, niedysponujące kadrą w postaci adwokatów lub radców prawnych. Sprawy powierzane są do prowadzenia mało doświadczonym prawnikom lub studentom prawa.
  • Poszukując kancelarii do obsługi swojej sprawy frankowej należy unikać internetowych porównywarek cen. Renomowane kancelarie adwokackie oraz kancelarie radców prawnych, wyspecjalizowane w unieważnianiu kredytów frankowych i posiadające na tym polu największe sukcesy, nie zamieszczają swoich ofert w porównywarkach. Figurują tam głównie oferty spółek lub mało doświadczonych kancelarii.

Ustawa, nad którą pracuje Senat ma położyć kres patologiom na rynku usług prawnych

W dniu 31 maja br. odbyło się posiedzenie senackiej Komisji Praw Człowieka, Praworządności i Petycji, w trakcie którego dyskutowano nad zmodyfikowanym projektem ustawy o szczególnych zasadach prowadzenia działalności gospodarczej polegającej na świadczeniu pomocy prawnej.

Pierwsza wersja projektu trafiła do Senatu we wrześniu 2022 roku w formie petycji złożonej przez Naczelną Radę Adwokacką, która dostrzegła konieczność uregulowania rynku usług prawnych i wyeliminowania z niego patologii.

Według obowiązującego stanu legislacyjnego, podmiot określający się mianem „kancelaria prawna”, „kancelaria doradztwa prawnego”, „kancelaria odszkodowawcza” czy „kancelaria frankowa” może założyć każdy, nawet osoba bez matury (nie mówiąc już o wyższym wykształceniu prawnym) i karana.

Cierpią na tym klienci, nierzadko nieświadomi tego, że nie mają do czynienia z profesjonalną kancelarią prawną prowadzoną przez adwokatów lub radców prawnych, co odbija się na jakości usług i prowadzi do szeregu negatywnych konsekwencji.

Media od dłuższego czasu donoszą na temat nieetycznych metod pozyskiwania klientów przez pseudokancelarie (np. na cmentarzach, w miejscach wypadków komunikacyjnych czy w szpitalach), a także o problemach z odzyskiwaniem należności od kancelarii odszkodowawczych.

Ministerstwo Sprawiedliwości również dostrzegło problem i po słynnej sprawie z restrukturyzacją jednej z największych na rynku kancelarii odszkodowawczych EuCO zgłosiło do KPRM projekt ustawy zakładający ucywilizowanie rynku odszkodowawczego.

Jednak w ten sposób problem zostanie rozwiązany tylko częściowo, bo projekt resortu sprawiedliwości nie odnosi się kompleksowo do uregulowania zasad świadczenia pomocy prawnej.

Dlatego Naczelna Rada Adwokacka opracowała własny projekt ustawy zakładający, że pomocy prawnej (takiej jak doradztwo prawne, reprezentacja przed sądami, prokuraturą, policją oraz w relacjach z zakładami ubezpieczeniowymi) będą mogli udzielać wyłącznie profesjonaliści tj. adwokaci i radcowie prawni. Taka regulacja zagwarantuje wysoki poziom usług prawnych i bezpieczeństwo wszystkim osobom potrzebującym wsparcia prawnego.

Jakie korzyści klientom (w tym Frankowiczom) przyniesie nowe prawo dotyczące świadczenia usług prawnych?

Kontynuowanie prac w Senacie nad projektem ustawy zgłoszonym przez NRA to bardzo dobra wiadomość. Regulacja będzie miała także ogromne znaczenie dla Frankowiczów, bo wyeliminuje z rynku pseudokancelarie.

Obecnie łatwo można paść ofiarą nieuczciwego podmiotu, który określa się mianem „kancelarii frankowej”, a z tradycyjną kancelarią prawną ma niewiele wspólnego.

Obsługi spraw frankowych podejmują się często spółki z o.o. lub spółki akcyjne niedysponujące kadrą profesjonalnych prawników. Zamiast adwokata lub radcy prawnego skomplikowaną sprawę frankową prowadzi prawnik bez aplikacji lub student prawa. Wiąże się to z ryzykiem przegrania sprawy w sądzie, a możliwość uzyskania od spółki odszkodowania za popełnione błędy lub zaniechania jest praktycznie zerowa.

Osoby zatrudniane w pseudokancelariach nie muszą posiadać obowiązkowego ubezpieczenia OC, a kapitał zakładowy spółek z o.o., do wysokości którego ponoszą one odpowiedzialność finansową, jest często na minimalnym wymaganym poziomie 5 tys. złotych.

Spółki oferujące usługi prawne nie muszą zatrudniać adwokatów lub radców prawnych. Tymczasem tylko profesjonalni pełnomocnicy gwarantują klientom wysoki standard usług i bezpieczeństwo. Są to osoby po skończonych wyższych studiach prawniczych i po trzyletniej aplikacji, posiadające wiedzę zweryfikowaną w trakcie egzaminu państwowego zdanego przed Ministerstwem Sprawiedliwości, dysponujące podstawami teoretycznymi i doświadczeniem zdobytym w toku praktyk odbytych w kancelariach prawnych, w sądach lub w prokuraturze.

Adwokatów i radców prawnych obowiązuje tajemnica zawodowa, podlegają oni odpowiedzialności dyscyplinarnej oraz przepisom kodeksu etyki zawodowej. Co więcej, muszą posiadać obowiązkowe ubezpieczenie OC na wypadek wyrządzenia klientom szkody. Adwokaci i radcowie prawni nie mogą podejmować się prowadzenia spraw, jeśli dojdzie do konfliktu interesów.

Spółkom to nie przeszkadza – niejednokrotnie obsługi spraw frankowych podejmują się podmioty trudniące się równolegle pośrednictwem finansowym i współpracujące w tym zakresie z bankami.

Po uwolnieniu dostępu do zawodów prawniczych na mocy ustawy z 2005 roku nazywanej często „Lex Gosiewski” znacząco zwiększyła się dostępność na rynku adwokatów i radców prawnych, przy jednoczesnym obniżeniu wysokości cen usług.

Przeciętny Kowalski nie musi się zatem obawiać, że regulacja rynku usług prawniczych doprowadzi do sytuacji, że nie każdego będzie stać na prawnika.

Wprost przeciwnie, wynagrodzenia tradycyjnych kancelarii prawnych są o wiele niższe niż pobierane przez spółki, które wabią klientów ofertami poprowadzenia sprawy bez opłaty wstępnej („za zero złotych”), ale na koniec naliczają gigantyczne premie za sukces, sięgające kilkudziesięciu procent od korzyści z wygranej. Takich praktyk nie stosują kancelarie adwokackie i kancelarie radców prawnych, które nie mogą uzależniać wypłaty wynagrodzenia od wyniku sprawy.

Dlatego za przyjęcie sprawy do prowadzenia pobierają opłatę wstępną, a ewentualne dodatkowe wynagrodzenie w postaci premii za sukces kształtuje się tam zwykle w granicach max. 3-5 proc. od korzyści z wygranej.

Uwaga na porównywarki cen kancelarii frankowych

W trakcie procesu poszukiwania odpowiedniej kancelarii do obsługi swojej sprawy frankowej należy unikać internetowych porównywarek cen kancelarii frankowych. W ten sposób reklamują się spółki albo mało renomowane kancelarie, które walczą na rynku o klienta.

Najlepsze kancelarie adwokackie i kancelarie radców prawnych wyspecjalizowane w prowadzeniu spraw dotyczących kredytów frankowych nie zamieszczają swoich ofert w porównywarkach.

Dlaczego? Po pierwsze, jest to forma płatnej reklamy, której zakazują adwokatom i radcom prawnym kodeksy etyki zawodowej. Po drugie, renomowane kancelarie nie muszą w ten sposób pozyskiwać klientów, bo nie narzekają na brak pracy.

I wreszcie po trzecie, porównywarki cen kancelarii frankowych często zawierają niezweryfikowane lub zmanipulowane dane, np. podawana jest tylko cena za I instancję sądową z sugestią, że to całość wynagrodzenia lub ukrywane jest wynagrodzenie prowizyjne.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. W serwisie Franknews.pl każdego dnia piszemy o najważniejszych wydarzeniach dla Frankowiczów. Odwiedź nas także na Facebooku oraz Twitter i ZAWSZE otrzymuj jako pierwszy najważniejsze informacje! 

FrankNews
FrankNews
FrankNews.pl składa się z ekspertów od spraw frankowych, prawników, dziennikarzy. Aktywnie śledzimy rozwój problematyki frankowej już od 2014 r, obserwujemy rozwój orzecznictwa oraz podmiotów oferujących pomoc prawną dla frankowiczów. Nasze artykuły regularnie publikowaliśmy w mediach oraz portalach internetowych. W 2020 r. postanowiliśmy stworzyć portal dzięki któremu każdy posiadacz kredytu frankowego znajdzie w jednym miejscu wszystkie niezbędne informacje. Tak powstał FrankNews.pl Materiały zamieszczone w serwisie Franknews.pl nie są substytutem dla profesjonalnych porad prawnych. Franknews.pl nie poleca ani nie popiera żadnych konkretnych procedur, opinii lub innych informacji zawartych w serwisie. Zamieszczone materiały są subiektywnymi wypowiedziami autorów.

Related Articles

Najnowsze